بهترین روش‌های دکوراسیون اتاق خواب کودک (از دیدگاه روانشناسان کودک)

نکات کاربردی در دکوراسیون اتاق خواب کودک

 

زمانیکه صحبت از دکوراسیون اتاق خواب کودک میشود، اغلب والدین، یک فضای شاد و سراسر رنگی، با انواع اسباببازیهای روز و جذاب را تصور میکنند. حتما شما هم تجربهی تماشای این نوع اتاق خواب کودک را دارید. اتاقی پر شده از گهواره، تختخواب کودک، کمد و درآورهای پر از لباس، انواع و اقسام اسباببازی و وسایل تزئینی بیشمار. اغلب خانواده های ایرانی، طبق رسم و سنت دیرینهای ، برای نوزادی که قرار است متولد شود، سیسمونی و سرویس خواب کودک تهیه میکنند.


 

دکوراسیون اتاق کودک


 

طراحی دکوراسیون اتاق کودک از منظر روانشناسی

 

اما بیایید از منظر روانشناسی کودک به این مسئله نگاه دقیقتری بیاندازیم. حتما شنیدهاید که خانوادهها برای انتخاب رنگ وسایل اتاق کودک، جنسیت فرزندشان را مد نظر قرار میدهند. بطور مثال، اغلب برای دکوراسیون اتاق خواب نوزاد پسر، از رنگهای سرد مانند آبی، سبز و بنفش استفاده میکنند. درحالیکه برای دکوراسیون اتاق خواب نوزاد دختر، وسایلی با رنگهای گرم مانند زرد، قرمز و نارنجی یا صورتی خریداری میکنند. اما روانشناسان حوزه کودک در این باره چه میگویند؟ آیا رنگبندی دکوراسیون اتاق خواب، باید متناسب با عرف جامعه و رنگهایی که به مردانه یا زنانه شناخته میشوند انجام شود؟ و یا اصلا برای رشد کودک، اتاق شلوغ و پر از وسایل و اسباببازی مناسب‌تر است یا اتاق ساده و خلوت؟ در ادامه به نکات بسیار مهمی خواهیم پرداخت که شاید کمتر به آن توجه کرده باشید.

تاثیر رنگها در دکوراسیون اتاق کودک
 

روانشناسان حوزهی کودک معتقدند، تاثیر رنگها بر رشد کودکان غیرقابل انکار است. اما کمتر کسی به این تاثیرات با دیدی فراتر از عرف جامعه نگاه میکند. معمولا خانوادهها با توجه به جنسیت کودک خود، رنگهایی را در دکوراسیون اتاق نوزاد خود قرار میدهند که در عرف، مناسب شناخته می شوند. اما این تقسیم بندی ها و مرز بندیهای عرفی از اساس اشتباه است. آدام آلتر در کتاب بازداشتگاه صورتی، دربارهی تاثیر رنگ صورتی بر خلق و خوی انسانها، تئوریهای علمی اعجاب آوری را با توسل به آزمایشهای مختلف، به اثبات رسانده است. این نویسنده و استاد دانشگاه معتقد است رنگ صورتی، میتواند در انسانها، احساس ضعف و بیتحرکی ایجاد کند. با توجه به این نظریه، امروزه از رنگ صورتی در بازداشتگاهها استفاده میکنند تا از خشونت و هیجان بالای مجرمین بکاهند. حالا بهتر است با این دیدگاه به تاثیر استفاده از رنگ صورتی در اتاق کودک فکر کنید. البته این تاثیر زمانی بوجود می آید که تم اصلی اتاق کودک شما و احتمالا بیش از پنجاه درصد رنگی که او در اطرافش مشاهده میکند، صورتی باشد. بنابراین بهتر است دربارهی تاثیر رنگها بر خلق و خوی کودکان بیش از پیش مطالعه کنید و به هیچ وجه انتخاب رنگ اتاق کودک را اتفاقی یا بر اساس هماهنگی با سایر فضاهای خانه درنظر نگیرید.

 

دکوراسیون اتاق خواب طوسی و صورتی


 

دکوراسیون اتاق خواب کودک رنگی 


نکتهی بعدی دربارهی رنگ اتاق خواب کودک، این است که لازم نیست مانند دیگر قسمت های خانه، از یک رنگ خنثی یا ترکیب دو رنگ ملایم استفاده کنید. کودکان نیاز دارند تمام رنگها را مشاهده و کشف کنند. بنابراین بهتر است از یکی دو رنگ شاد و سرزنده مانند سبز روشن، زرد و آبی، دقیقا رنگهای اصلی موجود در طبیعت، برای دیوارها بهره بگیرید و سپس رنگهای جذاب و متنوع دیگر را در اشیای کوچکتر و تزئینات استفاده کنید. به این شکل، هم از شلوغی بیش از حد اتاق خواب کودک جلوگیری کرده اید و هم طیف رنگی متنوعی را برای شادابی و خلاقیت فرزندتان درنظر گرفته اید.

 

دکوراسیون اتاق کودک طوسی



 

وسایل مورد نیاز برای اتاق خواب کودک کدامند؟


یکی دیگر از نکاتی که در دنیای پر زرق و برق امروز به آن توجه نمی‌شود، چیدمان اتاق کودک است. اغلب والدین فکر میکنند با خرید هرچه بیشتر وسایل و اسباب‌بازی های لاکچری موجود در بازار، در حق فرزندشان لطف کرده اند. درصورتیکه وجود اشیای متنوع و بسیار زیاد در اطراف نوزاد و کودکان کمتر از سه سال، باعث آشفتگی آنها می شود.


 

  بهترین اتاق خواب برای کودک

 

 بهترین اتاق‌ خواب برای کودک، اتاقی‌ است که فضای کافی برای بازی و خلاقیت او را فراهم کند. کافی ست یکی از دیوارهای اتاق را برای خلاقیت کودکتان درنظر بگیرید. آن را به رنگ سبز روشن یا سبز چمنی مزین کنید و سپس انواع کاغذها و ماژیک‌ها و وسایل نقاشی و طراحی را در اختیار کودک قرار دهید تا هر زمان اراده کرد، بتواند طرح خودش را روی دیوار پیاده کند.  اگر امکان دستکاری رنگ اتاق را ندارید و نگران آسیب دیدن دیوار در هنگام بازی و نقاشی فرزندتان هستید، میتوانید قسمت پایین یک دیوار را با ورق های کاغذ بزرگ پوشش دهید تا کودک شما بدون ترس و نگرانی، روی کاغذها خط خطی کند.

به هیچ وجه نگران ظاهر دیوار در نظر مهمانان تان نباشید. اگر قرار است کودک شما خلاق و باهوش باشد، باید بهای آن را با آزاد گذاشتن او در اتاقش و به نوعی غیرمتعارف بودن این قسمت از خانه، بپردازید.

برای انتخاب وسایلی مانند تخت خواب ، سعی کنید زیاد عجله نکنید. اجازه بدهید کودک شما به سن استفاده از تخت خواب برسد و سپس با سلیقه‌ی خودش تخت خواب را انتخاب کند.

کافی ست شما تنها یک گهواره‌ یا تخت نوزاد خریداری کنید و مطمئن باشید تا سن سه سالگی کودکتان به راحتی از آن استفاده خواهد کرد.

کمدها و دیگر وسایل هم درحد نیاز و ضرورت برای نوزاد خریداری کنید و اجازه بدهید بعد از سه سالگی، کودک شما برای اتاقش که تنها فضای امن و خصوصی خودش است، تصمیم بگیرد.

همین کار را درباره‌ی خرید اسباب بازی و وسایل دیگر هم درنظر بگیرید. بهتر است فقط وسایل بازی مناسب نوزاد و کودک زیر سه سال را خریداری کنید و در دسترس کودک قرار دهید. از شلوغی بیش از حد اتاق کودک جلوگیری کنید.


 

نقش نورپردازی در دکوراسیون اتاق کودک

 

رسیدن نور کافی و مناسب به اتاق کودک، بسیار ضروری و بااهمیت است. خوش نور بودن اتاق کودک، می‌تواند در رشد و سرزندگی او تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. بهتر است اتاقی را برای کودک درنظر بگیرید که یک پنجره با نور کافی داشته باشد. سپس با استفاده از پرده‌های نسبتا ضخیم، جلوی تابش بیش از حد نور به اتاق را بگیرید تا به محض روشن شدن هوا، نور شدید، باعث برهم خوردن خواب فرزند دلبندتان نشود.

امروزه پرده های مناسب اتاق کودک، با رنگ بندی و طرح های بسیار متنوعی در بازار موجود است. شما می‌توانید از طرح های شاد و عروسکی برای این منظور استفاده کنید. پرده ی اتاق را با دیوارها یا روتختی ست کنید تا اتاق خوش‌فرم تر به نظر برسد.

 بهترین اتاق‌ خواب برای کودک، اتاقی‌ است که فضای کافی برای بازی و خلاقیت او را فراهم کند. کافی ست یکی از دیوارهای اتاق را برای خلاقیت کودک آماده کنید.

شنبه 26 آذر 1401 - 11:45:31
(0 نفر)

نظر بدهید

دیدگاه های ارسال شده

خرید اینترنتی مبلمان و سرویس چوبی نیازمند فروشگاهی است که بتواند کالاهایی متنوع، باکیفیت و قیمت مناسب را به دست مشتریان خود برساند. فروشگاه دکوپاژ با حذف واسطه‌ها توانسته است محصولات دکوراتیو منزل را از تولیدکنندگان برتر کشور تهیه کند و امکان خریدی مطمئن و ارزان را فراهم کند.

آدرس دفتر مرکزی: تهران، خیابان پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش مکران شمالی، پلاک ۱۶، طبقه چهارم 
ساعات کاری دفتر تهران: همه روزه 10 تا 18، پنجشنبه‌ها 10 تا 13
کد پستی: 1668747113

 
شماره تماس:
واحد فروش: 09195249390
دفتر تهران: 02122967031
جهت دریافت تخفیف های محدود کلیک نمایید
آدرس ایمیل info@decopaj.ir
whatsapp